مالیات مقطوع تبصره ۱۰۰ با حداکثر مساعدت اعلام می‌شود / پیامک‌های سازمان امور مالیاتی صرفاً با سرشماره MALIAT ارسال می‌شود

محمد برزگری گفت: سازمان امور مالیاتی کشور با رویکردی نوین در مسیر هوشمندسازی گام برمی‌دارد تا ضمن تسهیل فرآیندهای مالیاتی برای مودیان، بیشترین مساعدت را در اجرای تبصره ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم ارائه دهد.

به گزارش شادا، محمد برزگری، سرپرست معاونت تحول هوشمند نظام مالیاتی، در جمع خبرنگاران به تشریح جزئیات تسهیلات جدید مالیاتی و رویکردهای سازمان در راستای هوشمندسازی فرآیندهای مالیات‌ستانی پرداخت.

وی تأکید کرد که هدف اصلی، تسهیل امور مودیان و کاهش هزینه‌های اداری است.

برزگری با اشاره به اهمیت تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم، تصریح کرد: مالیات مقطوع تبصره ۱۰۰ با مساعدت حداکثری از سوی سازمان امور مالیاتی کشور اعلام می‌شود. استفاده از این تبصره، هم به کاهش هزینه‌های وصول برای سازمان امور مالیاتی کمک می‌کند و هم به کاهش هزینه‌های حسابرسی برای مودیان منجر می‌شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در تبصره ماده ۱۰۰ امسال، امکان اعمال معافیت برای فعالیت دارای مجوز اشخاص حقیقی نیز فراهم است. این اقدام نشان‌دهنده حمایت سازمان از فعالان اقتصادی خرد و متوسط است.

سرپرست معاونت هوشمندسازی سازمان امور مالیاتی درباره پذیرش اظهارنامه‌های مودیان، گفت: چنانچه مودیان، مالیات مقطوع را نپذیرند و برای ارائه اظهارنامه مراجعه نکنند، همان مالیات مقطوع برای آنها اعمال می‌شود و مشمول پرداخت جریمه عدم تسلیم اظهارنامه نمی‌شوند. این رویکرد، انعطاف‌پذیری بیشتری را برای مودیان فراهم می‌آورد.

وی همچنین به "اظهارنامه پیش‌فرض" اشاره کرد و افزود: برای افراد بالای سقف فروش سالانه تبصره ۱۰۰، با همان تسهیلات تبصره به عنوان کم‌ریسک مورد پذیرش قرار می‌گیرد و مالیاتشان قطعی می‌شود.

برزگری ادامه داد: در صورت تأیید اظهارنامه پیش‌فرض توسط مودی، اظهارنامه او در راستای اجرای ماده (۹۷) قانون، کم‌ریسک تلقی شده و قطعی می‌شود و بنای نظام مالیاتی پذیرش خوداظهاری مودیان است.

سرپرست معاونت هوشمندسازی سازمان امور مالیاتی به گام‌های سازمان در جهت هوشمندسازی نیز پرداخت و تأکید کرد: پیامک‌های سازمان امور مالیاتی صرفاً با سرشماره MALIAT ارسال می‌شود و برای مودیانی که مالیاتشان صفر می‌شود نیز پیامک با همین سرشماره ارسال می‌شود. این اقدام، به افزایش امنیت و جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی کمک می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: علاوه بر امکان انجام خدمات مالیاتی از طریق سکوهای داخلی و درگاه خدمات الکترونیک، شرکت‌های معتمد نیز به کمک مودیان مالیاتی می‌آیند. این رویکرد چندکاناله، دسترسی مودیان به خدمات مالیاتی را تسهیل می‌کند و از بار مراجعات حضوری می‌کاهد.

کد خبر 615141

برچسب‌ها