اجرای مدل درآمدزایی پایدار، حلقه مفقوده بین تولیدات قم و صنعت گردشگری است

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان قم با بیان اینکه پیوند استراتژیک بین تولید و گردشگری در قم شکل نگرفته است، گفت: ارائه و اجرای مدل درآمدزایی پایدار، حلقه مفقوده بین تولیدات قم و صنعت گردشگری است.

به گزارش شادا، مهدی فراهانی با بیان اینکه مدل درآمد زایی پایدار، شاخص های متعددی دارد و یکی از شاخصه های مهم، پیوند میان تولیدات بومی و صنعت گردشگری است، افزود: استان قم در یک دهه اخیر با تبدیل شدن به قطب تولید کفش ماشینی، دمپایی و کاپشن در کشور، جایگاهی بی بدیل در صنعت پوشاک ایران یافته و آمارها، گویای موفقیت چشمگیر این استان در  تولید ۷۰ درصد کفش کشور و صادرات کفش به ۳۰ کشور جهان و پیشتازی در تولید کاپشن با سهمی قابل توجه از بازار داخلی است اما علیرغم این دستاوردهای صنعتی، پیوند استراتژیک بین تولید و گردشگری در قم شکل نگرفته است.  

وی با بیان اینکه، علاوه بر پیشتازی در صنایع پوشاک، قم پرچمدار تولید انگشتر نقره دست ساز در کشور است اضافه کرد: دو مزیت کلیدی دیگر استان قم، قرارگیری در گذرگاه مرکزی ایران و دسترسی به بازارهای ملّی از یک سو و جذب سالانه میلیونها زائر به عنوان یکی از قطبهای مذهبی کشور است، اما فقدان عرضه تولیدات صنعتی قم مانند کفش، دمپایی، کاپشن و صنایع دستی در هسته مرکزی شهر یا مجاورت حرم مطهر، نه تنها زائران و مسافران بلکه شهروندان قمی را نیز از خرید آسان ومستقیم محصولات و تولیدات استان،   تا حدودی محروم کرده است.   

نماینده وزیر اقتصاد در قم، یکی از راهکارهای پیوند میان صنعت و گردشگری در قم  را ارائه مدل درآمد زایی پایدار دانست و تصریح کرد:یکی از ارکان مدل بومی درامد زایی پایدار در استان قم، برنامه ریزی برای جذب گردشگران و زائران به عنوان مصرف کننده مستقیم تولیدات محلی است و ساخت بازارهای ثابت برای  عرضه محصولات صنعتی و دستی در قم، ضروری است.

فراهانی در پایان تبدیل زائر به مشتری و تبدیل تولید به تجربه را مهمترین شاخص های ایجاد درآمد پایدار در قم توصیف کرد که پر کردن این حلقه مفقوده نه تنها اشتغالزایی و رشد اقتصادی را به دنبال دارد، بلکه با ایجاد رضایت مضاعف در زائران  و مسافران، تصویری پویا و کارآمد از استان ترسیم می کند  که امید می رود  قم الگویی برای پیوند صنعت و معنویت در اقتصاد ایران باشد.

کد مطلب 616214

برچسب‌ها