به گزارش شادا، مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به مطلب سی و یکم فروردین ماه سال جاری روزنامه کیهان باعنوان «رسوب 197 همت بودجه کشور در حساب دستگاه های دولتی» توضیح داد:
1) به نظر میرسد مباحث مندرج در آن روزنامه بر اساس تصویر گزارش منتشر شده از سامانه بانک مرکزی در فضای مجازی است که همانطور که قبلا نیز اعلام شده است، گزارش یاد شده، گزارشی فنی است که برای بهره برداری داخلی و تخصصی خزانه داری کل کشور در سامانه بانک مرکزی طراحی شده است و الزاماً مفهوم عناوین و عبارات مشاهده شده در آن، با مفاهیم متبادر شده به ذهن در افکار عمومی تطبیق ندارد.
به عنوان مثال مفهوم عنوان ستون اول از سمت راست جدول تصویر منتشر شده، وجه نقد نیست. موجودی وجه نقد حسابها در ستون دوم از سمت راست نمایش داده میشود که همانطور که در تصویر نیز روشن است، موجودی نقد همه حسابها صفر است.
2) با توجه به پیاده سازی سیاست پرداخت اعتباری (حساب با مانده صفر)، مورد اشاره در ماده (۱۳) قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران، کلیه حسابهای دستگاههای اجرایی اعتباری شده و منابع در زمان پرداخت به ذی نفع نهایی از حساب واحد خزانه (حساب پشتیبان) تأمین و پرداخت میشود.
اضافه می کند با توجه به اعتباری شدن حسابها، حتی یک ریال وجه نقد نمیتواند در حساب دستگاههای اجرایی رسوب داشته باشد. اضافه می کند به منظور رعایت ملاحظات گزارشگری مالی بر اساس استانداردهای حسابداری و نظام حسابداری بخش عمومی صرفاً در ثبت رویدادهای مالی و تهیه صورتهای مالی در دستگاههای اجرایی، اعتبار واگذار شده، به منزله وجه نقد ثبت و گزارش می شود.
3) در اجرای سیاست پرداخت اعتباری، سهم دستگاههای اجرایی از منابع بودجه، به عنوان اعتبار (نه وجه نقد) در اختیار ایشان قرار دارد و اعتبار مذکور صرفاً در زمانی که به حساب ذی نفع منتقل شود، توسط خزانه داری کل تبدیل به وجه نقد شده و به حساب ذی نفع نهایی در شبکه بانکی (خارج از بانک مرکزی) منتقل میشود. با توجه به قوانین و مقررات نظیر اصلاحات قانون محاسبات عمومی کشور، مهلت دستگاههای اجرایی برای استفاده از اعتبارات خود، مواعد مشخصی است. مثلا بوجه عمرانی سال ۱۴۰۳، تا آخر شهریور ماه سال ۱۴۰۴ قابل استفاده است.
4) به دلیل اینکه بموجب قانون محاسبات عمومی کشور، مهلت پرداخت بودجه هر سال به دستگاه های اجرایی در پایان اسفند ماه هر سال، تمام میشود و معمولا سهم اسفند ماه در وصول درآمدهای دولت، بیشتر از ماه های گذشته است، رسوب وجه نقدی که شب عید به حساب دستگاههای اجرایی واریز میشد، تا چند سال پیش ناگزیر بود. لیکن با اعتباری شدن نظام پرداخت، امروز رسوب حتی یک ریال نیز موضوعیت ندارد و همانطور که در بند (۳) نیز اشاره شد.
مبالغ اشاره شده اعتبار قابل مصرفی است که دستگاههای اجرایی مجازند تا پایان مهلت قانونی از آن استفاده کنند.اضافه می نماید بر اساس جزء (۳) بند (ب) ماده (۱۳) قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران، « باقیمانده موجودی حساب اعتباری تملک داراییهای سرمایه ای دستگاههای اجرایی در پایان سال مالی پایان اسفند ماه که تامین آن توسط خزانه داری کل کشور انجام شده است، به سال بعد منتقل میشود و خزانه داری کل کشور و دستگاه های اجرایی ذیربط حداکثر تا 6 ماه بعد (پایان شهریورماه سال بعد) اجازه پرداخت و مصرف آن را دارند.»
5) صرفنظر از موارد فوق الذکر ارتقای نظام مدیریت نقدینگی دولت با رویکرد دستیابی به کارایی حداکثر در مصرف منابع عمومی و ایجاد هماهنگی بیشتر در سیاستهای مالی و پولی با اصلاح ساختار خزانه داری کل کشور و تشکیل کمیته مدیریت نقدینگی با جلب مشارکت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، در طی سال ۱۴۰۴ در دست پیگیری و اقدام است.