• EN
  • دوشنبه, 6 بهمن 1399
  • ساعت : ۱۳:۴۷:۱۷
  • تاريخ :
     ۱۳۹۹/۰۹/۲۶ 
  • کد خبر : ۲۰۲۵۹۱
سامانه‌ پایانه‌های فروشگاهی مجازی در اسلواكی

سامانه‌ پایانه‌های فروشگاهی مجازی در اسلواكی (1)

• چالش‌ها
«سازمان امور مالی» جمهوری اسلواکی، مسئول جمع‌آوری مالیات‌ها و نیز عوارض شهری مربوط به خرده‌ فروش‌هاست. پیش از این، درصد نسبتا بالایی از عدم‌ تمکین در بخش خرده‌ فروشی تخمین زده می‌ شد; که بخش عمده‌ یی از آن، در میان عوامل دیگر، به‌سبب حجم بالای تراکنش‌ های نقدی بود. علل مهم این شکاف تمکین عبارت بودند از:
1- به دلایل هزینه ‌یی و مخارج نگهداری، بسیاری از خرده‌ فروشان از تهیه‌‌ صندوق‌ های فروش الکترونیکی یا سامانه‌ دستگاه پوز خودداری می‌ کردند; که این راه را برای خودداری از ثبت فروش‌ها هموار می‌کرد.
2- حتی هنگامی‌ که داده‌ها در صندوق‌ های فروش الکترونیکی ذخیره می‌شدند، به‌سبب اختلاف زیاد در الگوهای صندوق فروش الکترونیکی، فرمت‌ها و عملکردها، اتصال برخط با ادارات مالیاتی ممکن نبود.
بر این اساس، سازمان امور مالی اسلواکی تصمیم به درپیش‌ گرفتن راهبردی برای معرفی صندوق‌ های فروش مجازی و برخط گرفت; که مهم‌ ترین اهداف آن عبارت بودند از:
1- افزایش تمکین مالیاتی و درآمدهای دولتی.
2- ارتقای مدیریت ریسک و راندمان حسابرسی مالیاتی (هردو ازطریق اختصاص بهتر منابع و ابزار حسابرسی پیشرفته).
3- کاستن از مشکلات عملی مالیات‌ دهندگان با پایین ‌آوردن هزینه ‌های خرید، استفاده و نگهداری از صندوق‌های فروش.
• رویکردها
سیاست محوری سازمان امور مالی اسلواکی بر این شالوده استوار بود که استفاده‌ موثر از فناوری، عنصری کلیدی در استقرار یک راهبرد مدیریت تمکین مالیاتی موفق خواهد بود. در همین راستا، معرفی صندوق‌ های فروش برخط به جامعه، پروژه‌یی جاری و درازمدت درنظر گرفته شد که در آن پیشرفت‌ های فنی و حقوقی پابه‌پای هم جلو می‌روند. عناصر اصلی این رویکرد عبارت‌اند از:
1- معرفی صندوق‌ های فروش الکترونیکی بر پایه‌ی قوانین و قواعدی صورت می‌گیرد که خرده‌ فروشان را وادار به بکار‌گیری صندوق‌ های فروش الکترونیکی برای ثبت فروش‌ ها و خدماتی خاص می‌نماید.
2- استقرار فرایند تاییدسازی صندوق ‌های فروش الکترونیکی در ادارات کل مالی. این وظیفه در آن زمان به‌عهده‌ «اداره‌ گمرکات» بود. هدف از این تغییر، دادن مسئولیت به اداره‌ ‌کل مالی مربوطه برای مجوز تایید صندوق ‌های فروش الکترونیکی به‌جهت تضمین الزامات مصرح در قانون می‌باشد.
3- معرفی گام‌به‌گام ابتکارات تکنولوژیکی پشتیبان طرح، از سیستم فعلی «صندوق‌های فروش مجازی» به مرحله‌ پیاده‌سازی «یی‌کاسا» (سامانه‌ فروش کاملابرخط) که از سال 2019شروع شده است.
در نهایت، صندوق‌ های فروش کاملا الکترونیکی، از هزینه ‌های اجرای طرح صندوق‌ های فروش خواهند کاست. مشاغلی که الزامات بایسته را به‌ جا می‌آورند، دیگر مجبور نخواهند بود تا مخارج تعمیر و نگه‌داری دوره‌ یی قطعات نرم ‌افزاری و سخت ‌افزاری (مثلا برای یک‌ سری از عملیات های حافظه مالی) را متقبل شوند. علاوه بر این، تمام اطلاعات فروش در سرورهای ادارات مالیاتی نگه‌داری خواهند شد و در صورت نیاز، در دسترس مشاغل مرتبط، بازرسان مالیاتی و دیگر اشخاص مجاز در ادارات مالیاتی قرار خواهند گرفت. همچنین، برپایه‌ الگوهای ریسک، حسابرسی‌ های مالیاتی متمرکزتر خواهند شد; و تا حدود زیادی فشار بر مشاغل کم‌ ریسک کاهش می‌یابند. مشکلات اجرایی مرتبط با فرآیند‌های ثبت نیز به میزان قابل ‌توجهی کم‌تر خواهند شد.

سامانه‌ پایانه‌های فروشگاهی مجازی در اسلواكی (2)

• پیاده ‌سازی
دولت جمهوری اسلواکی قانون مربوط به صندوق ‌های فروش الکترونیکی را در سال 2015مورد بازبینی قرار داد; و فهرست سرویس ‌دهندگانی که ملزم به استفاده از صندوق ‌های فروش الکترونیکی شدند، به خدماتی همچون: تاکسی‌رانی و تاکسی ‌تلفنی، هتل‌‌ داری و اقامت‌گاه‌ها، بیمه‌ های عمر و غیرعمر، دفاتر حقوقی و وکالت، حسابداری، دام‌پزشکی، پزشکی و بیمارستانی، دندان‌سازی، آژانس‌ های مسافرتی گسترش یافت. قانون این سرویس‌دهندگان را ملزم کرد که تا یکم آوریل 2015 یا از «صندوق های فروش الکترونیکی» ثبت‌شده یا «صندوق‌های فروش مجازی» ثبت‌شده استفاده کنند.
دولت صندوق‌ های فروش مجازی را به‌عنوان راه‌ حلی کم‌ هزینه (در بیش‌تر موارد رایگان) به مشاغلی که بر اساس اصلاحیه‌ قانون مرتبط‌ با صندوق‌های فروش الکترونیکی برای اولین ‌بار ملزم به ثبت موارد فروش شدند، ارایه کرده است. صندوق فروش مجازی به‌شکل یک اپلیکیشن دوست‌دار کاربر، موبایلی و برپایه وب رایگان کار می‌کند. این سامانه توسط سازمان امور مالی جمهوری اسلواکی برای خدمات و مشاغل کوچک و متوسط فوق‌الذکر طراحی شده; و پیاده ‌سازی آن در راستای افزایش تمکین مالیاتی، ارتقا و ساده ‌سازی حسابرسی‌های مالیاتی و مدیریت ریسک موثرتر صورت گرفته است. بر این اساس، خرده ‌فروش‌هایی که سابقا مجبور به استفاده از صندوق‌ های فروش الکترونیکی ثبت‌شده بودند، از این پس می‌توانستند صندوق‌ های فروش الکترونیکی را نیز انتخاب کنند.
مزیت ‌های صندوق فروش مجازی بر صندوق فروش الکترونیکی در زمینه‌ هزینه و راحتی استفاده عبارت‌اند از:
1- هزینه‌ راه ‌اندازی صندوق فروش مجازی، صفر یا درحد صفر است. این سامانه می‌تواند برروی هر پلت ‌فرم پشتیبانی‌شده اجرا شود: کامپیوتر شخصی، تبلت یا گوشی هوشمندی که به اینترنت وصل است.
2- ذخیره‌ داده‌ها به‌ صورت متمرکز انجام می‌شود و سازمان امور مالی اسلواکی به ‌آسانی می‌تواند به این داده‌ ها دسترسی پیدا کند و آن‌ ها را مورد تجزیه‌ وت حلیل (آنالیز) قرار دهد.
3- به‌نسبت مشاغلی که از صندوق فروش الکترونیکی استفاده می‌کنند، مقررات و الزامات تکنیکی کم‌تری برای مشاغل بهره ‌مند از صندوق فروش مجازی وجود دارد.
هنگامی که صندوق‌ های فروش مجازی معرفی شدند، تنها مشاغل خدماتی می‌توانستند از آن (به ‌جای صندوق فروش الکترونیکی) استفاده کنند که به ‌موجب اصلاحیه قانون، مجبور به داشتن یک سامانه فروش شدند. در 2016 میلادی این محدودیت برداشته شد و هر شغلی می‌توانست به ‌دلخواه تصمیم بگیرد می‌ خواهد از یک صندوق فروش مجازی برای ثبت فروش‌ ها استفاده کند، یا از یک صندوق فروش الکترونیکی.
در نیمه دوم سال 2017، وزارت مالیه‌ اسلواکی تصمیم به معرفی صندوق ‌های فروش کاملا برخط، مشابه آن‌چه که در جمهوری چک بود گرفت. به این سامانه نام «یی‌کاسا» (سامانه‌ فروش کاملا برخط) داده شد. این سیستم، دو سیستم موجود صندوق ‌های فروش مجازی و صندوق‌ های فروش الکترونیک را در یک سیستم ثبت برخط فروش‌ها، که در فاز دوم به ادارات مالی وصل خواهد شد، ادغام می‌کند. پیش ‌بینی می‌شود این سامانه، متوسط هزینه‌ها را تاحدود 56 یورو به ‌ازای هر صندوق فروش کاهش دهد.
به این منظور یک گروه مشورتی، متشکل از نمایندگان واحدهای شغلی و غیردولتی به ‌همراه خرده ‌فروشندگان دارای صندوق فروش الکترونیکی، برای کمک به فرآیند پیاده‌سازی تعیین شده است.

منبع: سایت سازمان امور مالیاتی

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    5.7.13.0
    V5.7.13.0